Skip to main content

Przedwiośnie zawsze wygląda podobnie. Rosnąca temperatura stopniowo rozpuszcza zalegający na dachach i ziemi śnieg oraz zamarzniętą w szczelinach wodę. W konsekwencji na jaw wychodzą wady w konstrukcji garażu, który zaczyna przeciekać. Jak walczyć z przeciekami po zimie?

Czy przecieki grożą tylko garażom naziemnym?

Problem przecieków dotyczy nie tylko naziemnych garaży, ale także tych zlokalizowanych pod ziemią. Dla nich dachem nie jest konstrukcja pokryta dachówką albo papą, ale powierzchnia ziemi, którą zazwyczaj porasta trawa albo pokrywa warstwa betonu, ewentualnie przykryta kostką brukową.

Ryzyko pojawienia się przecieków wzrasta, zwłaszcza gdy strop hali garażowej pokrywa trawa. W przeciwieństwie do chodników lub podjazdów, które są regularnie odśnieżane, powierzchnie zielone zazwyczaj utrzymują śnieg aż do jego naturalnego roztopienia. Ponadto, ziemia doskonale transportuje wodę w głąb swoich warstw. W konsekwencji pomiędzy najniższą warstwą gleby a znajdującym się pod nią podłożem tworzy się kałuża.

W ten sposób dla stropu garażu powstaje poważne zagrożenie w postaci kropel wody próbujących przedostać się do wnętrza. Problem ten widać w szczególności przedwiośniem, gdy topnieją śniegi i rozmarza lód.

Jakie są przyczyny przedostawania się wody do wnętrza garażu?

Najczęstszą przyczyną powstawania przecieków garażowych są:

  • nieszczelne szczeliny dylatacyjne,
  • przejścia instalacji
  • przerwy technologiczne
  • spękania na ścianach i stropach
  • nieszczelne połączenia płyty fundamentowej i ścian
  • nieszczelne otwory po ściągach szalunkowych

Kolejną bardzo ważną przyczyną pojawienia się wody do garażu jest nawożenie śniegu i wody przez wjeżdżające i parkujące w garażu samochody   Roztopiony śnieg w postaci wody ocieka z samochodów i rozlewa się po powierzchni posadzki następnie przez nieszczelne, zdegradowane dylatacyjne posadzce oraz   szczeliny pomiędzy korytem odwodnienia a posadzką jak również nieszczelne same koryta odwonienia  przedostaje się w głąb jej konstrukcji pod powierzchnie  .

Zagrożenie nie tylko dla konstrukcji garażu, ale i samochodu

Wbrew pozorom nieszczelny garaż podziemny nie powoduje zagrożenia jedynie dla konstrukcji tego pomieszczenia, ale także zaparkowanych w nim aut. Wszystko przez przeciekającą przez powierzchnię stropu wodę, która po drodze zabiera ze sobą liczne sole budowlane. A te stanowią poważne zagrożenie dla powłoki lakierniczej auta.

Woda powoduje także korozję elementów stalowych konstrukcji garażu, istotnie osłabiając jego stabilność.

Jak zapobiegać powstawaniu przecieków?

Najskuteczniejszą metodą walki z przeciekami jest uszczelnienie konstrukcji garażu – nie tylko jego stropu i ścian, ale również i elementów posadzki jak dylatacje i odwodnienia liniowe.

W miarę możliwości prace należy wykonać od zewnętrznej strony garażu. Wiąże się to najczęściej z koniecznością usunięcia małej architektury oraz powłok pokrywających strop garażu od zewnątrz – kawałka trawnika, kostki chodnikowej lub innych elementów.

Po odsłonięciu płyty stropowej należy zlokalizować położenie szczelin dylatacyjnych oraz dokładnie je oczyścić. Tak przygotowane szczeliny wypełnia według przygotowanej technologii np. przy użyciu taśm dylatacyjnych bądź żelu akrylowego.

Jeśli wykonanie uszczelnienia od zewnątrz jest niemożliwe lub bardzo kosztowne równie skutecznie możemy wykonać wypełniania szczelin dylatacyjnych od wewnątrz garażu. Wiąże się to z koniecznością aplikacji żeli akrylowych w przestrzeń nieszczelnych szczelin metodą iniekcji ciśnieniowej oraz obserwacją, czy woda nie przedostaje się w innych miejscach. W razie potrzeby niezbędne będzie także wypełnienie szczelin do tej pory odpornych na przeciekanie wody.

Jeśli natomiast przecieki spowodowane są innymi elementami wymienionymi powyżej  w powierzchni stropu lub ścian, najskuteczniejszą a zarazem tańszą metoda będzie wykonania uszczelnień metodą iniekcji wysokociśnieniowej przy użyciu żywic poliuretanowych

Podsumowanie

Przecieki powstałe w skutek topnienia śniegu grożą nie tylko garażom naziemnym, ale także znajdującym się pod ziemią. Przesiąkająca woda negatywnie wpływa zarówno na konstrukcję pomieszczenia, jak i karoserię twojego auta. Aby skutecznie pozbyć się tego problemu zgłoś się do Firmy Proizol,  dobierzemy technologię naprawy, które następnie skutecznie wykonamy udzielając wieloletniej gwarancji.

Przemysław Skrzydło

Specjalista ds. hydroizolacji Od 16 lat specjalizuję się w zagadnieniach hydroizolacyjnych, swoje doświadczenie budowałem w oparciu o liczne szkolenia czołowych Producentów materiałów Izolacyjnych. Ponadto jestem współwłaścicielem firmy PROIZOL – specjalistyczne wykonawstwo, projektowanie hydroizolacji, renowacja zabytków.